Novinky

Proč (ne)spolupracovat s agenturami

admin | Novinky
man using MacBook

Jmenuji se Jiří Krpelík a chtěl bych se podělit o své profesní zkušenosti z pohledu bývalého zaměstnance PR agentury. Mým oborem je e-marketing, kterému se věnuji zhruba 8 let. V roce 2014 jsem založil projekt Internetové poradenství, který má za cíl konkurovat velkým agenturám:

  • cenou
  • kvalitou
  • přístupem ke klientovi
  • flexibilitou

Ty 4 přednosti nejsou jen ohrané fráze, které používá ve své prezentaci snad 99% firem, ale realita.

Čtyři roky jsem působil v jedné nejmenované PR agentuře (jméno si můžete dohledat v mém CV) jako Konsultant pro online projekty. Jednalo se o zajímavou profesi, která mě z počátku velmi bavila a naplňovala. Mým úkolem bylo pro klienty dělat PR na internetu (PR mlhy). Což v praxi znamenalo odsunovat negativa (mnohdy pochybným) velkým klientům převážně z oblasti MLM, financí a předváděcích akcí – šmejdům. Každý měsíc jsem musel vytvořit 1-2 primitivní šablonovité weby s nulovou informační hodnotou se SEO důrazem kladeným na název společnosti. Má hodina práce stála klienta 1 850 Kč bez DPH. Klienti v drtivé většině platili formou neúměrně vysokých paušálů, za které dostali web “k ničemu”, 4 nic neříkající statusy a měsíční vyhodnocení. Ze strany vedení bylo tlačeno na to, aby se pro klienty dělalo jen takové množství práce, aby byl vidět spoň nějaký progres ve statusech a největší důraz byl kladen na měsíční vyhodnocení, kdy bylo zapotřebí si obhájit, proč klient musí platit tak vysoké fee. Po cca roční spolupráci, kdy měl klient okolo 15 – 20 duplicitních webů, které mu nepřinášely žádný užitek, spolupráci s agenturou rozvázal. O weby se nikdo již nestaral, domény expirovaly a klient si uvědomil, že ho tato služba stála statisíce.

Cena

V nejmenované agentuře bylo (a asi stále je) hrozně nadbytečných lidí, kteří se vezli s ostatními ačkoliv 95% všech online projektů jsme vytvářeli jen ve dvou s kolegou Michalem Třeškou. Firemní rozpočet dále zatěžoval nájem prostor, aut a další režie. Můj současný model podnikání spočívá v uskupení šikovných a schopných lidí, kteří pracují sami na sebe. Nemají žádné režijní náklady a nemusí živit další spolupracovníky. Proto si mohu dovolit nabízet ceny o 60 – 70% nižší jak agentura.

Kvalita

Působení v PR agentuře mě utvrdilo v tom, že je nutné pro své klienty nabízet 100% odvedenou práci, za kterou se nebudu muset nikdy stydět. Každé nefér jednání vůči klientovi či zvolení pochybného řešení se ve finále vrátí jako bumerang s nedozírnými následky pro rozvoj další spolupráce. Mí spolupracovníci si váží každé nové zakázky a snaží se odvést tu nejlepší práci. Je to v jejich zájmu, protože jedině tak budou mít zaručen další přísun zakázek a výdělků. Spolupracuji s tolika lidmi, že dokáži nabídnout komplexní služby – což není v silách jednotlivce.

Přístup ke klientovi

Když je člověk svým pánem, tím pádem nese na svých bedrech i veškerou zodpovědnost s tím související. Uvědomí si, že klienti jsou zdrojem jeho existence a začne si jich vážit. Stále přemýšlíte, jaké nové služby a podporu můžete svým klientům nabídnout a snažíte se najít oboustranně výhodou spolupráci, která má smysl. Oproti tomu v agentuře má člověk jistý plat, který mu dojde každý měsíc na účet. Proto chybí motivace cokoliv dělat navíc.

Flexibilita

Práce v agentuře byla velmi klidná a nestresující. Hlavním úkolem bylo v kanceláři vydržet předepsaných 8 pracovních hodin a poté jít s čistou hlavou domů. Žádný stres či dokonce práce po večerech! Nyní jako majitel jsem svým klientům k dispozici téměř pořád včetně víkendů a jsem schopen flexibilně řešit problémy, které by v agenturách zůstaly stát až do začátku pracovního dne.