Analýza přístupnosti
O bezbariérovosti a lepší přístupnosti se v posledních letech diskutuje čím dál více. Pro postižené občany se budují speciální vstupy do úřadů a obchodů, upravují se dopravní prostředky pro jejich převoz, handikapovaní občané mají vyhrazené parkování a spoustu dalších vymožeností, které jim ulehčují život. Tento trend se nevyhnul ani virtuálnímu online světu a bezbariérovost, tzv. přístupnost webu by měla být standardem každého webu. Odhaduje se, že majitelé nepřístupných webů se zříkají okolo 1/5 potenciálních zákazníků, kteří web předčasně opustí. Přístupný web je dobrou vizitkou pro vaši firmu.
Co je přístupnost webu?
Už při vytváření webových stránek by se mělo dbát na dobrou přístupnost, protože respektování pravidel přístupnosti webu zajistí jeho bezbariérovost. Bezbariérovost neboli přístupnost webu můžeme chápat jako nezávislost na:
- technickém a softwarovém vybavení
- fyzickém stavu uživatele (pohybové omezení, nevidomost, slabozrakost, barvoslepost, dislekcie apod.)
- jeho znalostech a dovednostech.
I internetový vyhledávač respektive vyhledávací robot je svým způsobem handikapován a pokud nebude web přístupný, nemusí být správně zaindexován. Přístupný web respektuje všechny návštěvníky bez ohledu na jejich handikap či omezení a nebrání jim v získávání informací.
Mezi handicapované uživatele se řadí lidé:
- s poruchou zraku (slabozrací, nevidomí, barvoslepí…)
- s poruchou soustředění či disleksií (jedná se převážně o mladé lidi)
- využívající mobilní technologie (tablety, chytré mobilní telefony)
- se zastaralým technickým vybavením (např. ekonomické důvody)
- vlastnící nestandardních zařízení a či alternativní prohlížeče webu
- s vypnutými obrázky
- se zakázaným JavaScriptem
- bez možnosti používat myš
- vyhledávací roboti
Handikapovaní uživatelé se od běžných návštěvníků liší v tom, že mají na web speciální požadavky. Souhrn těchto požadavků tvoří pravidla přístupnosti, podle kterých by se měli držet vývojáři webu. Dodržení těchto pravidel nemusí automaticky znamenat vyšší finanční náklady či časové prodlevy. Už samotné kvalitní technické zhotovení stránek je důležitým předpokladem pro přístupný web.
Analýza přístupnosti
Kvalitní analýza přístupnosti přinese komplexní report o aktuálním stavu vašeho webu z pohledu uživatele, vyhledávacího robota a zobrazení pod různým SW a operačním systémem. Dozvíte se, do jaké míry je váš web přístupný, případné chyby, příčiny a návrh řešení na odstranění chyb.
Výhody přístupnosti
- Přístupný web má vyšší návštěvnost, tudíž je efektivnější a zvyšuje obrat vaší společnosti
- Přístupný web je lépe zaindexován vyhledávacími roboty a bývá na vyšších pozicích ve vyhledávačích
- Zvýšíte sociální zodpovědnost (CSR) své firmy / společnosti a získáte pozitivní reference
- S lepší přístupností se zvýší i použitelnost webu
Testování přístupnosti
Pravidla přístupnosti webu jsou přesně definovaná v dokumentech nazývaných normy přístupnosti. Jako základní norma je považována WCAG od organizace W3C. V ČR upravuje přístupnost novela zákona č. 365/2000 Sb., která nařizuje všem státním institucím mít přístupný web. Norma Blind Friendly Web se specializuje na zrakově postižené uživatele. Section 508 je americká norma přístupnosti pro všechny weby financované z veřejných prostředků.
Základní pravidla přístupnosti webu
- obsah stránek musí být přehledný a dobře čitelný
- obsah stránek se nesmí měnit bez přímého zásahu uživatele
- dbát na dostatečný kontrast mezi písmem a pozadím
- nezávislost na myši – možnost ovládání přes klávesnici
- možnost zvětšení textu na stránkách
- odkazy jsou dobře rozpoznatelné od okolního textu
- správně definované titulky a prvky tvořící nadpisy
- možnost příjemného procházení webu i s vypnutými obrázky nebo se zakázaným JavaScriptem
- zdrojový kód neobsahuje žádné chyby – je validní (dle norem W3C)
Pokud si sami chcete ověřit přístupnost vašeho webu, není nic jednoduššího, než si např. zakázat obrázky a JavaScipty v prohlížeči nebo zvolit nestandardní nastavení a pokusit se navštívit vaše stránky. Pokud budete mít problémy dosáhnout se získáním informací či dosažení cíle, váš web je nepřístupný a přicházíte o početnou skupinu návštěvníků a potenciálních zákazníků.