Analýza použitelnosti
Problém použitelnosti webu asi nejlépe charakterizoval Steve Krug a jeho výrok “Nenuťte mě přemýšlet.“, který vtipně vystihuje podstatu analýzy použitelnosti. Trápí vás malé procento objednávek i přes vysokou návštěvnost vašeho webu / e-shopu? Neustále musíte zákazníkům zodpovídat informace, které máte zveřejněné na webu? Vaše potíže odhalí a eliminuje analýza použitelnosti.
Co je použitelnost webu?
Použitelnost webových stránek určuje, jak snadno a intuitivně se návštěvníkovi web používá, do jaké míry se mu zdá přehledný, srozumitelný a jak se na webu cítí. Dobře zvládnutá použitelnost webu zaručí, že se návštěvník cítí příjemně, webové stránky prochází rychle a intuitivně a snadno dosáhne svého cíle. Cílem může být např. úspěšná registrace, nákup, nalezení kontaktů atd. Použitelný web se chová k návštěvníkům přátelsky a neklade žádné překážky. Tím zvyšují spokojenost návštěvníků a oblibu.
Špatně použitelný web má nepříznivý efekt na celkový úspěch webové prezentace. Důvodem může být nepřehlednost, špatná orientace což vede k tomu, že návštěvník musí vynaložit velké úsilí, aby došel k cíli.
Proč otestovat použitelnost webu?
Myslíte si, že se návštěvníci orientují na vašem webu snadno, rychle a dosáhnou svého cíle? Žádný web není bez chyby a pokud zanedbáte použitelnost, dáváte příležitost vaší konkurenci a ztrácíte potenciální zákazníky. Naše analýza použitelnosti determinuje podmínky pro:
- vyšší počet návštěvníků / zákazníků
- získání loajálních zákazníků, kteří se budou vracet
- zvýšení efektivity webu
- vyšší obrat, zisk
- posílení image značky
- nalezení funkčních a designových chyb
Pravidla použitelnosti
Pravidla použitelnosti si můžeme jednoduše představit jako obyčeje a pravidla, na které jsou návštěvníci a uživatelé webu zvyklí. Mezi elementární pravidla patří:
- vizuální rozdělení webové stránky do logických bloků pro odlišení podstatného od méně důležitého
- úvodní strana musí informovat návštěvníka o účelu webu
- na každé webové stránce by měl být odkaz na úvodní stranu
- jednotné umístění základních prvků na všech stránkách (navigace, menu, logo…)
- srozumitelné texty strukturované do odstavců, krátké věty
- informovanost návštěvníka, v které části webu se nachází
- respektovat informační architekturu (Informační architektura (IA) je obor, který se zabývá tříděním, uspořádáváním a pojmenováním informací.)
- optimální hierarchie informací
- výstižné názvosloví stránek, kapitol, menu…
- přátelské ovládací prvky webu a jejich organizace
- logické uspořádání informací
- vhodné typy navigace
- fulltextové vyhledávání
- a další
Ověření použitelnosti
I přes maximální snahu tvůrce webu není možné vytvořit naprosto dokonalý použitelný web. Proto je vhodné použitelnost webu ověřit. Analýza použitelnosti je prováděna našimi odborníky s bohatými zkušenostmi a znalostmi. Testování se provádí na hotovém funkčním webu, ale je možné otestovat i připravené šablony.
Metody ověřování použitelnosti:
- Heuristické testování – je založeno na využívání zkušeností a znalostí odborníků
- Analýza návštěvnosti – rozbor statistik návštěvnosti přináší cenné informace
- Testování použitelnosti na uživatelích – odborník na použitelnost zjišťuje problémy a dojmy běžných uživatelů pomocí dotazování a pozorování. Toto testování je posledním sítem, které odhalí i ty skryté chyby, které heuristické testování ani analýza návštěvnosti neobjevily. Patří sem:
- testování podle uživatelských scénářů
- zpětná vazba od uživatelů
- testování prototypu (prezentace)
- testování rozmazané obrazovky (slepá mapa)
- oční kamera (eye tracking)
- A/B testování
- konzultace s nezávislým expertem
Výsledkem analýzy použitelnosti je podrobný report s popisem metod, nalezených chyb a možné řešení, jak tyto chyby eliminovat.
Analýza použitelnosti odhaluje nejčastěji následující chyby:
- přílišná originalita
- nevhodné navigační menu (umístění, nepřehlednost)
- křiklavá grafika přebíjející text a funkce webu
- nevhodné styly a barvy písma
- nepřehlednost – absence vizuální hierarchie
- názvy položek jsou nesrozumitelné
- nepochopení smyslu stránky
- nízká rychlost načítání
- neexistence tiskové verze
- chybějící mapa stránek
- nefungující stránka 404
- absence fulltextového vyhledávání
- “nehezké” URL adresy
- a mnohé další
Analýza použitelnosti – první krok k použitelnému webu
Obecně lze konstatovat, že na použitelnost webu by se nemělo zapomínat. Žádný návštěvník není ochoten překonávat překážky, které mu brání v dosažení informací / cílů a raději klikne na stránky konkurence. Z toho vyplývá, že neopomenutá použitelnost webu je silná konkurenční výhoda. Navíc použitelný web má pozitivní vliv na SEO (optimalizaci pro vyhledávače) pro vyhledávače.