Analýza klíčových slov
Nad bohatostí a rozmanitostí českého jazyka si určitě povzdychne každý tvůrce komerčního webu. Existuje tolik různých výrazů pro jeden pojem a je těžké odhadnout, který bude z marketingového hlediska nejúspěšnější. V online světě je kvalitní pojmenování nabídky zboží a služeb velmi důležité a bývá rozhodujícím kritériem určujícím návštěvnost a úspěšnost vašeho webu/e-shopu.
Co je analýza klíčových slov
Analýza klíčových slov je marketingová analytická metoda, která určí nejúspěšnější slova a fráze- tzv. klíčová slova. Nalezení klíčových slov je nutným krokem před samotným SEO. Výsledkem bude enormní zvýšení návštěvnosti webu z vyhledávačů. Bez určení klíčových slov hrozí nebezpečí, že bude web naoptimalizován na špatné fráze a vaši cíloví návštěvníci ho nenajdou. Analýza klíčových slov je složena ze dvou částí – vertikální analýzy (různé tvary a variace klíčového slova) a laterální analýzy (klade důraz na lidský faktor a empirii, např. oborově spřízněná slova).Vhodná klíčová slova jsou základem pro copywriting, informační architekturu webu, PPC kampaně a budování zpětných odkazů (anchory odkazů).Analýza klíčových slov nesmí chybět u žádné kvalitní optimalizace pro vyhledávače.
Důležitost analýzy klíčových slov
Možná si právě říkáte, že k definování právě vašeho klíčového slova není potřeba žádná složitá analýza klíčových slov. Vysoká konkurenčnost v online prostředí způsobila doslova přesycenost na trhu a správná volba vyžaduje zkušenosti a znalosti online prostředí a marketingu.
Od roku 2012 vládnou (v ČR) long tail výrazy
Ještě před několika málo roky se SEO agentury předháněly a optimalizovaly weby na pouze několik málo obecných slov – např. pneumatiky, elektro, zájezdy… atd. Tuto svou činnosti obhajovaly čísly ze statistik vyhledávání těchto slov ve volné shodě ve vyhledávačích. Dalším “důležitým” ukazatelem byla pozice webu na toto klíčové slovo. A proč je to špatně si ukážeme na příkladu:
Slovo pneumatiky na Seznamu průměrně hledá denně 3914 lidí – ale ve volné shodě. To znamená, že se do toho započítávají všechny výrazy, které obsahují základ “pneumatiky” (letní, celoroční, levné, ojeté, z bazaru…). Samotné slovo pneumatiky ale hledá pouze 279 návštěvníků. Z empirických zkušeností pokud tito lidé okamžitě nenajdou to co hledají, mění svůj obecný dotaz na konkrétní.

Co to tedy je Long tail?
Strategie Long tail využívá tzv. Paretovo pravidlo, které říká, že 20 % návštěvnosti webu z vyhledávačů generují velmi populární klíčová slova, ale zbylých 80 % návštěvnosti z vyhledávání tvoří velmi specifická slova a fráze s nízkou mírou hledanosti.
Jinými slovy pokud vám bude někdo nabízet řešení v podobě první pozice vašehowebu na jedno obecné slovo, nevěřte mu. Skutečný provoz a plnění konverzních cílů dělají návštěvníci, kteří hledají specifické fráze – protože ví co chtějí!
Proč využít analýzu klíčových slov?
Analýza klíčových slov:
- analyzuje vaše zákazníky (na základě analýzy návštěvnosti) a nalézá klíčová slova, která používají
- definuje nejvíce zisková klíčová slova
- vytvoří přehled všech nákladů
- je východiskem pro:
- copywriting – psaní obchodně úspěšných textů s využitím klíčových slov
- budování zpětných odkazů (linkbuilding) – odkazy musí obsahovat klíčová slova
- informační architekturu webu – dodržování textové hiearchie webu